[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.(.) - Czwartym z rzêdu jest wyrozumia³oœæ (tolerancja) wobec ludzi, innych istot, a tak¿e wobec faktów.Uczeñ t³umi w sobie wszelk¹ zbêdn¹ krytykê wzglêdem tego, co niedoskona³e, z³e i liche; stara siê raczej poj¹æ wszystko, z czym siê spotyka.(.) Jeœli ucznia wiedzy tajemnej spotka jakakolwiek przykroœæ, nie rozwodzi siê nad ni¹ w ujemnych s¹dach, lecz przyjmuje j¹ jako rzecz nieuniknion¹ i w miarê swoich si³ stara siê skierowaæ sprawê na dobro.Cudzego zdania nie rozwa¿a jedynie z perspektywy swego stanowiska, lecz stara siê wejœæ w to cudze po³o¿enie.- Pi¹tym jest brak uprzedzeñ wobec wszelkich zjawisk ¿ycia.Mówiê tu zw³aszcza o “wierze" i “ufnoœci".Uczeñ wiedzy tajemnej odnosi siê z t¹ ufnoœci¹ do ka¿dego cz³owieka, do ka¿dej istoty.(.) Gdy otrzymuje jak¹œ wiadomoœæ, nie mówi: “nie wierzê temu, poniewa¿ nie zgadza siê to z moim dotychczasowym zdaniem".Gotów jest raczej w ka¿­dej chwili swoje zdanie lub pogl¹d wed³ug nowego oceniæ i sprostowaæ.Stale zachowuje wra¿liwoœæ na wszystko, co go spotyka.Wierzy w skutecznoœæ tego, czego siê podejmuje.Wyzwala swe jestestwo z chwiejnoœci i niedowiarstwa.Podejmuj¹c jakieœ postanowienie, wierzy w jego si³ê.(.) Jest to ta “wiara, co potrafi przenosiæ góry".- Szóstym jest zdobycie pewnej równowagi ¿yciowej (stateczno­œci).Uczeñ stara siê zachowywaæ jednakowy nastrój, bez wzglêdu na to, czy spotyka go cierpienie, czy radoœæ.Odzwyczaja siê od nieustannego wahania siê pomiêdzy “bezmiern¹ radoœci¹" a “nieutulonym smutkiem".(.)Jeœli do tego wszystkiego, co tutaj wymieni³em, do³¹czy siê jeszcze przestrzeganie pewnych przepi­sów, które uczeñ otrzymaæ mo¿e jedynie ustnie od nauczyciela wiedzy tajemnej, nastêpuje pewne przy­spieszenie rozwoju kwiatu lotosu.Jednak podane tu wskazówki prowadz¹ bezwarunkowo do rzeczy­wistego duchowego wykszta³cenia.(.) Gdyby uczeñ przyst¹pi³ do wyszkolenia tajemnego bez przestrze­gania tych¿e wskazówek, móg³by wst¹piæ w wy¿sze œwiaty jedynie z niedorozwiniêtym widzeniem my­œlowym i zamiast poznania prawdy podlega³by je­dynie z³udzeniom i iluzjom.Pod pewnym wzglêdem sta³by siê jasnowidz¹cym, w rzeczywistoœci podle­ga³by jedynie wiêkszej œlepocie ni¿ poprzednio.(.) Z tego to w³aœnie powodu w tych sprawach potrzeb­na jest cierpliwoœæ.(.)Szczególnie subtelnej natury s¹ duszne zabiegi potrzebne do rozwiniêcia dziesiêciop³atkowego kwiatu lotosu.Bowiem chodzi tu o nauczenie siê opanowywania wra¿eñ zmys³owych w œwiadomy sposób.(.) Zwyczajnie cz³owiek wcale nie zdaje sobie sprawy, jakie okolicznoœci wp³ywaj¹ na jego pomys³y, jego wspomnienia, i co je wywo³uje.(.)Jaki wp³yw maj¹ na nasze ¿ycie sprawy, o których dowiedzieliœmy siê lub przeczytaliœmy, bez uœwia­domienia sobie zwi¹zku z naszej strony.(.) Roz­wa¿aj¹c podobne sprawy, mo¿na wyobraziæ sobie, jakie Ÿród³o z³udzeñ i urojeñ swój pocz¹tek bierze z takich spraw.Ten zaœ, co zamierza wykszta³ciæ swój dziesiêciop³atkowy kwiat lotosu, musi zatamo­waæ takie Ÿród³o.Bowiem za pomoc¹ tego kwiatu lotosu mo¿na spostrzegaæ przymioty ukryte g³êbo­ko w duszach.Lecz spostrze¿enia te mo¿emy uwa¿aæ za wiarygodne dopiero wtedy, gdy ju¿ zupe³nie j wyswobodziliœmy siê z wymienionych z³udzeñ.(.) trzeba doprowadziæ do tego, aby rzeczywiœcie nie przyjmowaæ wra¿eñ, których podejmowaæ nie chcemy.Tak¹ zdolnoœæ wykszta³ciæ mo¿na jedynie dzie­ci silnemu wewnêtrznemu ¿yciu.Musimy osi¹gn¹æ Wol¹ to, ¿e pozwolimy dzia³aæ na siebie rzeczom, na które zwracamy uwagê, a staniemy siê odporni na wra¿enia, ku którym rozmyœlnie siê nie zwracamy.Na co patrzymy, to powinniœmy chcieæ widzieæ, na co zaœ nie zwracamy uwagi, powinno faktycz­nie dla nas nie istnieæ.(.) Uczeñ powinien unikaæ wszelkiego bezmyœlnego rozgl¹dania siê i nas³uchi­wania.Powinno dla niego istnieæ jedynie to, ku cze­mu zwróci swe ucho lub oko.Powinien æwiczyæ siê w tym, aby w najwiêkszym ha³asie nie s³ysza³ nicze­go, jeœli s³yszeæ nie chce; powinien uczyniæ swe oko niewra¿liwym na rzeczy, na które specjalnie nie zwraca uwagi.Musi siê otoczyæ jakby dusznym pan­cerzem przeciwko wszelkim nieœwiadomym wra¿e­niom.Szczególn¹ w tym kierunku musi mieæ pieczê nad ¿yciem myœlowym [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • personata.xlx.pl