[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Przemieszczanie kursora w górę okna powoduje przybliżanie kamery, a w dółoddalanie.Ponieważ zostaje zachowany kąt widzenia kamery, zmienia się wielkość frag-mentu sceny obejmowanego przez kamerę (rys.2.18).Zauważ iż podczas tego przekształ-cenia zmienia się wysokość kamery względem sceny.Nie można więc w ten sposób ka-drować widoku, jeśli zależy nam na wywołaniu wrażenia, iż fotografujemy scenę z pozycjiczłowieka stojącego na ziemi.Kameraprzemieszcza sięwzdłuż osiZmienia sięwysokość kamerywzględem podłożaRys.2.18.Przemieszczamy się wzdłuż osi kameryhttp://www.helion.com.pl/cad.htmOglądanie wirtualnej przestrzeni 3D Studio 49Wspominaliśmy już na początku niniejszego rozdziału o możliwości korekcji perspektywy.Przeznaczone do tego narzędzie może służyć nie tylko do prostowania walących siębudynków.Celowe przerysowanie perspektywy może zdynamizować scenę i nadać jejzupełnie nowy wyraz.Na rys.2.19 pokazano kolejno:a) fotel widziany oczami człowieka, lekka deformacja perspektywiczna czyni obraz reali-stycznym i naturalnym;b) fotel widziany przez lornetkę lub teleobiektyw, kamera znajduje się w bardzo dużejodległości od fotografowanego obiektu, zniekształcenia perspektywiczne są prawieniewidoczne, scena wygląda jak oglądana w aksonometrii;c) fotel widoczny przez obiektyw szerokokątny, scena wypełnia całą klatkę, deformacjaperspektywiczna jest bardzo wyrazna;d) fotel widziany oczami myszy wygląda monumentalnie i przytłaczająco.a) b)c) d)Rys.2.19.Różne stopnie deformacji perspektywicznejKolejne narzędzie umożliwia obracanie kamery wokół osi.Odpowiada to przekręceniuaparatu lub kamery w ręce.Uzyskujemy dzięki temu efekt pochylania się na zakręcie lubporuszania po nachylonym zboczu.Aby przekręcić kamerę należy poruszyć kursoremw oknie kamery w kierunku poziomym (rys.2.20).Zauważ, iż manipulacje w oknie kamerypowodują obrót ikony kamery sześcian symbolizujący kamerę faktycznie wiruje wokółosi kamery.http://www.helion.com.pl/cad.htm50 3D Studio MAXRys.2.20.Obrót kamery wokół osiWykorzystując narzędzie zmiany kąta widzenia kamery ustalamy jaka część sceny zmie-ści się w polu widzenia kamery.Im kąt większy, tym większa część sceny zostanie objętaprzez obiektyw kamery.Zmiany kąta uwidaczniają się w oknach widokowych różną wiel-koścą stożka kamery (porównaj rys.2.21a i b).a) b)Rys.2.21.Im większy kąt widzenia kamery tym większa część sceny zmieścisię w wirtualnym obiektywieNarzędzie zmiany położenia kamery i celu umożliwia nam fruwanie dookoła fotografowa-nego obiektu lub omiatanie kamerą przestrzeni (rys.2.22).W tym pierwszym przypadkucel pozostaje nieruchomy, a kamera przemieszcza się po powierzchni sfery, której środ-kiem jest cel.Drugie narzędzie działa odwrotnie kamera pozostaje nieruchoma, a celprzemieszcza się po po powierzchni sfery, której środek wyznacza kamera.http://www.helion.com.pl/cad.htmOglądanie wirtualnej przestrzeni 3D Studio 51Przemieszczanie kamery przynieruchomym celuPrzemieszczanie celu przynieruchomej kamerzeRys.2.22.Narzędzia przemieszczania kamery i celuPrzemieszczanie kursora w kierunku pionowym powoduje ruch kamery bądz celu wzdłużpołudnika.Ruchy kursora w kierunku prawo - lewo powodują przemieszczenie wzdłużrównoleżnika.Na rys.2.23 pokazano wyjściowe ustawienie kamery.Obiektyw mierzyw środek fotela, prostopadle do płaszczyzny okna widoku z przodu (Front).Na rys.2.24widzimy kamerę przemieszczoną do góry i w prawo przy zachowaniu położenia celu.Rys.2.23.Wyjściowe położenie kameryRys.2.24.Cel pozostaje nieruchomy, a przemieszcza się kamerahttp://www.helion.com.pl/cad.htm52 3D Studio MAXJeśli postanowimy przemieścić cel kamery, to użyjemy drugiego z omawianych narzędzi.Efekt przemieszczenia celu w prawo i w dół sceny pokazano na rys.2.25.Rys.2.25.Kamera pozostaje nieruchoma, a przemieszcza się celOstatnie z narzędzi umożliwia równoległe przemieszczanie kamery.Kamera przemieszczasię tak, jakby była sztywno sprzężona ze swoim celem (rys.2.26.).Rys.2.26.Kamera przemieszcza się razem z celemhttp://www.helion.com.pl/cad.htm
[ Pobierz całość w formacie PDF ]