[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.UkÅ‚ad pierwszy:p11u1 + p21v1 + p31 = x1p11u2 + p21v2 + p31 = x2p11u3 + p21v3 + p31 = x3Z ukÅ‚adu wyIicza siÄ™ p11,p21,p31.Z pozostaÅ‚ych ukÅ‚adów p12,p22,p32 i p13,p23,p33.2.Parametryzacja liniowa odwrotna.NaIeży znaIezć przeksztaÅ‚cenie,[ ] [ ]x y z = u Å" v u v 1 Å" P4× 3czyIi wyIiczyć macierz O.Elementy macierzy O wyIicza siÄ™ podobnie jak dIaparametryzacji prostej.x2,y2,z2u3,v3yw x3,y3,z3zwu2,v2u1,v1x1,y1,z1uvxwW przypadku odwzorowywania wieIoboków o różnejIiczbie wierzchoÅ‚ków, np.kwadratu z przestrzenitekstury w trójkÄ…t w przestrzeni Å›wiata mogÄ… wystÄ…pićproblemy.RozwiÄ…zania mogÄ… być nastÄ™pujÄ…ce:" podziaÅ‚ wieIoboków na trójkÄ…ty, tak aby IiczbatrójkÄ…tów byÅ‚a równa i zastosowanie parametryzacjiIiniowej dIa par trójkÄ…tów," parametryzacja nieliniowa.3.Parametryzacja nieliniowaParametryzacja dwuliniowax y z = u Å" v u v 1 Å" P4× 3[ ] [ ]Parametryzacja dwukwadratowa2 2 2 2 2 2x y z = v u v u uv uv u v v 1 P9× 3[ ][u ]Å"W obu przypadkach, parametryzacja odwrotnawymaga rozwiÄ…zywania równaÅ„ nieIiniowych.12.3.3.Filtrowanie teksturyZaÅ‚ożenie:Wzorzec tekstury jest opisany tabIicÄ….MogÄ… wystÄ…pić różne przypadki:1.Odwzorowanie powiÄ™kszajÄ…ce100 punktów siatki1000 pikseli ekranuyvzvuvxv2.Odwzorowanie zmniejszajÄ…ce1000 punktów siatki100 pikseli ekranuyvzvuvxv3.Zgodność Iiczby punktów siatki i pikseIi ekranu(maÅ‚o prawdopodobne).12.3.3.1.Odwzorowanie powiÄ™kszajÄ…ce(problem Å‚atwiejszy)Efekt niezgodnoÅ›ci gÄ™stoÅ›ci punktów siatki wzorcatekstury i punktów ekranu redukuje siÄ™ stosujÄ…cinterpoIacjÄ™ IiniowÄ….obraz piksela ekranupunkt wzorca teksturyv1 23 4uTeksturÄ™ dIa obrazu pikseIa ekranu wyznacza siÄ™przez IiniowÄ… interpoIacjÄ™ tekstury okreÅ›Ionej wpunktach 1, 2, 3, 4 jej wzorca.12.3.3.2.Odwzorowanie zmniejszajÄ…ce(problem trudniejszy)Stosuje siÄ™ różne metody.1.Nadpróbkowanie (oversampling)" PikseI ekranu dzieIi siÄ™ na mniejsze części." DIa części podzieIonego pikseIa wyznacza siÄ™odpowiednie punkty w przestrzeni tekstury." UÅ›rednia siÄ™ wyniki i Å›redniÄ… przypisuje pikseIowiekranu.Wada metody:Trudność ustaIenia stopnia nadpróbkowania (liczbyczęści, na które dzieIi siÄ™ pikseI ekranu).StosujÄ™ siÄ™:" nadpróbkowanie ze staÅ‚Ä… gÄ™stoÅ›ciÄ…," nadpróbkowanie adaptacyjne," nadpróbkowanie stochastyczne.2.Metody spektraIne wykorzystujÄ…ce fiItracjÄ™PrzykÅ‚ad:Metoda spIotu bezpoÅ›redniegoKrok 1 PikseI ekranu jest przeksztaÅ‚cany w obraz wprzestrzeni tekstury.Krok 2 Obraz w przestrzeni tekstury jest uÅ›rednianyprzy pomocy filtru liniowego.obraz piksela ekranu1tijt = fij Å" tijv" "fij i j" "i ju2 4 2fij =4 8 42 4 2przykÅ‚adowa maska filtruKrok 3 Wynik filtracji t jest traktowany jako tekstura,odpowiadajÄ…ca pikseIowi ekranu.Problemy filtracji:" obraz pikseIa nie musi być kwadratem," pikseIe Ieżące na krawÄ™dziach figur naIeżytraktować odrÄ™bnie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]