[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dla Jagustynki dodatkowe nakrycie przy stole.Piją kawę i słuchają opowieści o Jezusie.Gospodyni i parobcy łamią sięopłatkiem ze zwierzętami.O północy pastorałka.Jesień - pracePod koniec września zbierano kartofle.Robiły to kobiety i dzieci.Orano ziemię lub robiono zasiew.Praca mężczyzn.Od tych robót zależało życie w zimie.Gdy słyszeli bicie dzwonu na Anioł Pański przerywali pracę i modlili się.Po pracy pod wieczór zaganiano zwierzęta do zagród.Dojono krowy i rozpalano ognisko w kominku.Nad ranem dojono krowy i ruszano w pole.W niedzielę wyprowadzali zwierzęta na popas i szli do kościoła.Potem jedli obiad i gromadzili się w karczmie.Wybierali się na jarmark by uzupełnić zasoby.Gdy zaczynał padać deszcz rozpoczęto zbierać kapustę.Wieczorami opowiadali o swojej pracy.W Zaduszki szli rano do kościoła na Nieszpory.Składali księdzu i organiście ofiarę by ci modlili się za dusze zmarłych.Niektórzy kładli na grobach chleb.Był to dzień udręki, a święto na wpół religijne.Zima - praceMniej pracy.Niektórzy musieli pracować w karczmie lub tartaku.Byli to głównie biedni.Proste prace jak karmienie zwierząt, młócono zboże itp.Mimo ciężkich warunków chodzono po susz do lasu by ogrzać chałupy.Częściej przebywano w karczmie.Zbierano się w chałupach by prząść wełnę, był to pretekst do spotkań, rozmów, plotek, zabaw.Zadawano zagadki, opowiadano historię, zabawa w niedźwiedzia, wycinano różne wycinanki.Wykonywano prace w związku ze świętami.Pod koniec zimy robiono ostatnie porządki.Obowiązywało to całą zbiorowość.Kształtowało to poglądy i moralność wiejskiej gromady.Zwyczaje te kultywowane były ze względu na szacunek tradycji i nawyk.Zwyczaje odgrywają ważną rolę, stanowią całość z poszczególnymi ludźmi.Podporządkowanie to pokazane jest w czasie samosądu, niebezpieczna psychika, Jagna wystąpiła przeciw ich zwyczajom i tradycjom.„Chłopi” jako epopeja wsiPowieść ta jest panoramą życia ludzi wsi: obrzędy, prace, utwór o życiu wsi.Syntezę zapewnia:znajomość środowiskaumiejętność syntetycznego ujęcia problemów wsiobiektywizm pisania prezencji zagadnieńrealizmtrójwymiarowa obserwacja - jednoczesność scen - ich symultanicznośćdzieło sztuki i dokument życia wsiEpopeja to gatunek literacki, długi, często pisany wierszem.Pokazuje poetyczne losy bohaterów na tle wydarzeń historycznych lub losy narodu w przełomowym momencie dziejowym.„Chłopi” - zmiana patriarchalizmu na system, gdzie każdy mógł tworzyć swe dobro.Świadomość społeczno narodowa.Kryzys gospodarki indywidualnej, z dużych gospodarstw rozdrabniały się małe gospodarstwa.Kiedyś patriarcha miał dużo ziemi.Dzieci i wnuki pracowały u ojca.Teraz młode pokolenie chce mieć własną ziemię.Młodzi mają większą wiedzę Patriarchalny system rodziny ustępuje miejsca nowemu systemowi gdzie młodzi, ale dorośli ludzie mają własną ziemię.Mają świadomość swych praw obywatelskich i przywilejów.Stare pokolenie przyzwyczajone jest do bierności wobec władz.Młodzi się buntują i wiedzą, że mają do tego prawo.W epopei występuje bohater zbiorowy.Natura:stwarza nastrój (Jaś i Jagusia pod drzewem - intymność)natura wyznacza rytm życia każdego wieśniaka.Wszechobecna w ich życiu bo nakłada na nich konkretne obowiązki.Ich działania warunkowane są przez naturę.urasta do rangi odrębnego bohatera.Przeciwnik i sojusznik ludzi.Opis impresjonistyczny, gra światła i barwy, opis plastyczny, nastrój dynamiczny, zmieniający się.Cechy opisu w epopei:opis rozbudowany, zwłaszcza część porównawcza porównań.Personifikacja natury.opis dynamicznyPatos przeplatany z komizmem np.:chłopi ruszają na las, nastrój poważny i uroczystyprzegnanie kolonistówwypowiedzi Rochaopis niektórych prac polowych ich ważność dla ludzi wsi.Patos ma służyć monumentalności bohaterów bądź niektórych ich działań.Humor jest przeciwwagą patosu:komiczne postacie- Jagustynka- Ambrożykomiczne sceny- rozprawa sądowa o ojcostwo Boryny względem dziecka dziewkikomiczne dialogi- rozprawa na temat chorego mężczyzny, urwana macicaUżyte techniki to:realizm (opis prac polowych)impresjonizmmalarskośćdobór kolorówperspektywiczne spojrzeniesymbolizmŚmierć Boryny na polu.Z ziemią związane było jego życie i ziemią związana jest jego śmierć.naturalizmpodporządkowanie życia przyrodzie i jej rytmowiekspozycja roli jaką pełni popęd półciowydrastyczne sceny: Kuba obcina nogęX X L E C I E M I Ę D Z Y W O J E N N ERamy czasowePoczątek: 1918 r.Koniec: 1939 r.SYTUACJA W KULTURZE PO I WOJNIE ŚWIATOWEJW Europie w tym czasie panowały nastroje przygnębienia i niepokoju.Dla wielu państw wojna zakończyła się klęską, dowiodła też do jakich zniszczeń człowiek jest zdolny.Załamaniu uległ system demokratyczny (dający obywatelom swobody i prawa polityczne, uznający wpływ obywateli na rządy i ich współudział w sprawowaniu władzy).Podważeniem demokracji była rewolucja październikowa 1917 w Rosji, która wprowadziła rządy robotnicze.W Europie pojawiły się faszyzm i komunizm.I WŚ była potężnym wstrząsem dla ludzi.Rozwój techniki, nauki, wielkich miast, powstanie kina.To wszystko wpłynęło na styl życia, sposób widzenia świata, celów i zadań sztuki.Uzewnętrzniło to się w filozofii.FILOZOFIEIntuizcjonizmHenryk Bergson - akcentował poznanie świata poprzez intuicje.Jego teoria wywarła ogromny wpływ na sztukę.PragmatyzmWiedza ludzka, kierunki poznania miały mieć charakter praktyczny.Wiliam James - według niego poznane powinno być tylko to co praktyczne i potrzebne w codziennym życiu.Behawioryzm(od słowa zachowanie, postępowanie).John Watson.Twórcy tej koncepcji twierdzili, że człowieka nie można poznać.Człowieka można określić poprzez obserwację jego zewnętrznych ruchów i zachowań, można przewidzieć jego reakcje.Badania duszy są nieskuteczne, ponieważ nie można ich empirycznie sprawdzić.W sztuce człowiek był prezentowany od zewnątrz [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • personata.xlx.pl