[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.(.) - Czwartym z rzêdu jest wyrozumia³oϾ (tolerancja) wobec ludzi, innych istot, a tak¿e wobec faktów.Uczeñ t³umi w sobie wszelk¹ zbêdn¹ krytykê wzglêdem tego, co niedoskona³e, z³e i liche; stara siê raczej poj¹æ wszystko, z czym siê spotyka.(.) JeÅ“li ucznia wiedzy tajemnej spotka jakakolwiek przykroϾ, nie rozwodzi siê nad ni¹ w ujemnych s¹dach, lecz przyjmuje j¹ jako rzecz nieuniknion¹ i w miarê swoich si³ stara siê skierowaæ sprawê na dobro.Cudzego zdania nie rozwa¿a jedynie z perspektywy swego stanowiska, lecz stara siê wejϾ w to cudze po³o¿enie.- Pi¹tym jest brak uprzedzeñ wobec wszelkich zjawisk ¿ycia.Mówiê tu zw³aszcza o “wierze" i “ufnoÅ“ci".Uczeñ wiedzy tajemnej odnosi siê z t¹ ufnoÅ“ci¹ do ka¿dego cz³owieka, do ka¿dej istoty.(.) Gdy otrzymuje jak¹œ wiadomoϾ, nie mówi: “nie wierzê temu, poniewa¿ nie zgadza siê to z moim dotychczasowym zdaniem".Gotów jest raczej w ka¿Âdej chwili swoje zdanie lub pogl¹d wed³ug nowego oceniæ i sprostowaæ.Stale zachowuje wra¿liwoϾ na wszystko, co go spotyka.Wierzy w skutecznoϾ tego, czego siê podejmuje.Wyzwala swe jestestwo z chwiejnoÅ“ci i niedowiarstwa.Podejmuj¹c jakieÅ“ postanowienie, wierzy w jego si³ê.(.) Jest to ta “wiara, co potrafi przenosiæ góry".- Szóstym jest zdobycie pewnej równowagi ¿yciowej (statecznoÂÅ“ci).Uczeñ stara siê zachowywaæ jednakowy nastrój, bez wzglêdu na to, czy spotyka go cierpienie, czy radoϾ.Odzwyczaja siê od nieustannego wahania siê pomiêdzy “bezmiern¹ radoÅ“ci¹" a “nieutulonym smutkiem".(.)JeÅ“li do tego wszystkiego, co tutaj wymieni³em, do³¹czy siê jeszcze przestrzeganie pewnych przepiÂsów, które uczeñ otrzymaæ mo¿e jedynie ustnie od nauczyciela wiedzy tajemnej, nastêpuje pewne przyÂspieszenie rozwoju kwiatu lotosu.Jednak podane tu wskazówki prowadz¹ bezwarunkowo do rzeczyÂwistego duchowego wykszta³cenia.(.) Gdyby uczeñ przyst¹pi³ do wyszkolenia tajemnego bez przestrzeÂgania tych¿e wskazówek, móg³by wst¹piæ w wy¿sze Å“wiaty jedynie z niedorozwiniêtym widzeniem myÂÅ“lowym i zamiast poznania prawdy podlega³by jeÂdynie z³udzeniom i iluzjom.Pod pewnym wzglêdem sta³by siê jasnowidz¹cym, w rzeczywistoÅ“ci podleÂga³by jedynie wiêkszej Å“lepocie ni¿ poprzednio.(.) Z tego to w³aÅ“nie powodu w tych sprawach potrzebÂna jest cierpliwoϾ.(.)Szczególnie subtelnej natury s¹ duszne zabiegi potrzebne do rozwiniêcia dziesiêciop³atkowego kwiatu lotosu.Bowiem chodzi tu o nauczenie siê opanowywania wra¿eñ zmys³owych w Å“wiadomy sposób.(.) Zwyczajnie cz³owiek wcale nie zdaje sobie sprawy, jakie okolicznoÅ“ci wp³ywaj¹ na jego pomys³y, jego wspomnienia, i co je wywo³uje.(.)Jaki wp³yw maj¹ na nasze ¿ycie sprawy, o których dowiedzieliÅ“my siê lub przeczytaliÅ“my, bez uÅ“wiaÂdomienia sobie zwi¹zku z naszej strony.(.) RozÂwa¿aj¹c podobne sprawy, mo¿na wyobraziæ sobie, jakie Ÿród³o z³udzeñ i urojeñ swój pocz¹tek bierze z takich spraw.Ten zaÅ“, co zamierza wykszta³ciæ swój dziesiêciop³atkowy kwiat lotosu, musi zatamoÂwaæ takie Ÿród³o.Bowiem za pomoc¹ tego kwiatu lotosu mo¿na spostrzegaæ przymioty ukryte g³êboÂko w duszach.Lecz spostrze¿enia te mo¿emy uwa¿aæ za wiarygodne dopiero wtedy, gdy ju¿ zupe³nie j wyswobodziliÅ“my siê z wymienionych z³udzeñ.(.) trzeba doprowadziæ do tego, aby rzeczywiÅ“cie nie przyjmowaæ wra¿eñ, których podejmowaæ nie chcemy.Tak¹ zdolnoϾ wykszta³ciæ mo¿na jedynie dzieÂci silnemu wewnêtrznemu ¿yciu.Musimy osi¹gn¹æ Wol¹ to, ¿e pozwolimy dzia³aæ na siebie rzeczom, na które zwracamy uwagê, a staniemy siê odporni na wra¿enia, ku którym rozmyÅ“lnie siê nie zwracamy.Na co patrzymy, to powinniÅ“my chcieæ widzieæ, na co zaÅ“ nie zwracamy uwagi, powinno faktyczÂnie dla nas nie istnieæ.(.) Uczeñ powinien unikaæ wszelkiego bezmyÅ“lnego rozgl¹dania siê i nas³uchiÂwania.Powinno dla niego istnieæ jedynie to, ku czeÂmu zwróci swe ucho lub oko.Powinien æwiczyæ siê w tym, aby w najwiêkszym ha³asie nie s³ysza³ niczeÂgo, jeÅ“li s³yszeæ nie chce; powinien uczyniæ swe oko niewra¿liwym na rzeczy, na które specjalnie nie zwraca uwagi.Musi siê otoczyæ jakby dusznym panÂcerzem przeciwko wszelkim nieÅ“wiadomym wra¿eÂniom.Szczególn¹ w tym kierunku musi mieæ pieczê nad ¿yciem myÅ“lowym
[ Pobierz całość w formacie PDF ]