[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W Hiszpanii, podając się za zamordowanego, zdobył sławę rycerską i przyjąśł śluby zakonne) pozostali jednogłośnie wydają wyrok: “Dwanaście mieczów podnieśli do góry, / Wszystkie zmierzone - w jedną pierś Konrada”.VI “Pożegnanie”.Ranek (w.1 - 191), Wallenrod po raz ostatni odwiedza ukochaną Aldonę - pustelnicę.Ta nazywa go prawdziwym imieniem Alfa.Konrad szczęśliwy z powodu dopełnienia ślubów (“Jam to uczynił, dopełnił przysięgi, / Starszniejszej zemsty nie wymyśli piekło.”) marzy o powrocie z ukochaną na Litwę.Jednak Aldona nie chce złamać ślubów i prosi tylko, by częściej ją odwiedzał.Zrozpaczony rycerz błądzi bez celu po okolicy, domyśla się też kary jaką dlań przygotował tajny trybunał.Powraca pod wieżę pustelnicy i ostatecznie żegna ukochaną.Konrad z Halbanem w komnacie.Mistrz słysząc zbliżających się sędziów zażywa truciznę.Zrozpaczony starzec postanawia pozostać przy życiu, by rozgłosić na Litwie sławę umierającego, (“Z tej pieśni wstanie mściciel naszych kości”).ProblematykaDylematy moralne i tragizm postaci reprezentującej układ zbieżny z konfliktem etycznym współczesnego autorowi społeczeństwa (zmagania moralne spiskowców polskich i rosyjskich lat dwudziestych; stwierdzenie jednego z powstańców 1830 r.:“Słowo stało się ciałem, a Wallenrod - Belwederem”):miłość do ojczyzny wymagająca konieczności oboru nieetycznych dróg działania (starcie racji władcy z racjami poddanego; przysiega na wierność a konieczność jej złamania; legalizm a nielegalność spisku)Bajronizm:typ bohatera, postaci dumnej i namiętnej, tajemniczej i wyniesionej ponad przeciętność, jego wewnętrzne rozdarcie (dramatyczny konflikt pomiędzy obowiązkiem wobec ojczyzny a szczęściem osobistym);forma poematu - powieść poetycka (połączenie epickości fabuły z liryką, np.“Hymn”, “Pieśń o Wilii” i scenami dramatycznymi, np.dialogi z Aldoną, scena uczty).Walterskotyzm:odtwarzanie piękna zamierzchłej przeszłości z jej lokalnym i historycznym kolorytem; tu jako metafora historyczna służąca wydobyciu głównych treści poematu.Gotycyzm:tendencja upatrująca w architekturze gotyckich zamków i w obyczajowości rycerskiej walorów estetycznych:elementy grozy,sentymentalna melancholia (wątek miłosny)Ludowość:koncepcja wajdeloty, pieśniarza-wieszcza Halbana, wyraziciela dążeń i uczuć ludu;funkcja pieśni ludowej, utożsamianej z poezją narodową, skarbniczki historii narodu będącego w niebezpieczeństwie albo w niewoli (“Powieść Wajdeloty”).Wersyfikacjapolski heksametr (przekształcenie iloczasowego wzorca antycznego na akcentowy) -— wers piętnastozgłoskowy o sześciu akcentach (przypadających na 1, 3, 6, 11 i 14 sylabę),— tendencji do wyrównania w poszczególnych wersach liczby zestrojów akcentowych,.Np.w.295 - 297 “Powieści Wajdeloty”://////————————————————LatadzieciństwapłynęłyżyłemśródNiemcówjakNiemiec//////———————————————MiałemimięWalteraAlfanazwiskoprzydano//////———————————————Imiębyłoniemieckieduszalitewskazostała* * *[1] lata 1231-1281[2] wajdelota - w czasach przedchrześcijańskich na Litwie: wieszczek, śpiewak pełniący funkcje kapłana niższego rzędu, do którego obowiązków należało opiewać przed ludem historię przodków.[3] kapituła - tu: zgromadzenie władz zakonu krzyżackiego
[ Pobierz całość w formacie PDF ]